Podcast navn! Hvad skal din podcast hedde?

Podcast navn

 

Podcast navn? Hvad skal din podcast mon hedde …

Strandvejen? Hesteskoen! Linas Show … Bum bum.

Det kan være noget af en udfordring at finde frem til det helt rigtige navn til din podcast.

Og det er vigtigt. For det og dens artwork (podcast logo) er det første indtryk, man får.

Måske falder du i originalitets-fælden: “Jamen det er japansk for nytænkende”! 

Okay, men dine kunder kan ikke tale japansk, så de ved ikke, hvad du står for.

 

 

Podcast-titlen der kan alt?

Måske vil du have et navn, der kan alt: 

“Det skal være personligt, signalere nordisk kultur og samtidig være lækkert på alle sprog. 

Det skal være enkelt men have en wauv-effekt. 

Alle skal kunne lide det – også de næste generationer. Så det skal være tidsløst, men også moderne. 

Legende og professionelt…” 

Men som i alle aspekter af branding: Hvis du prøver at appellere til alle, så bliver dit brand vagt og udvandet, og du ender med ikke at tiltrække nogen som helst.

 

 

Say my name, say my name

Hvis du er vidensformidler eller vil positionere dig som ekspert, tænker du måske, at dit eget navn må være vejen frem. Men er det til at stave til? 

Og er det et generisk navn, som Jens Andersen, eller er det et navn, man kan huske?

Alt for mange går i stå ved visitkortet, logoet eller navnet, så her er et par øvelser, der kan hjælpe dig.

 

 

Navneøvelser til din podcast  

1. Hvad skal din podcast IKKE hedde? Start lidt utraditionelt med at lave en liste over, hvad den ikke skal hedde. Nu har du brudt en tankerække lidt op.

2. Lav en brainstorm med mulige navne uden at skyde nogle ideer ned. 

3. Hvis du skulle slette alle forslagene, hvilket eller hvilke navne, ville du være mest ærgerlig over at give slip på?

4. Sorter de navne fra, der minder om noget eksisterende (ARLA bliver i hvert fald ikke begejstrede, hvis du kalder dit skotøjsfirma Arla Nordic).

5. Smid de navne ud, der er umulige at stave til.

6. Fjern de navne, du ikke kan lide

7. Fjern de navne, der ikke passer med det, du vil udtrykke.

8. Sov på det.

 

  
Her er 8 punkter, du kan overveje, når du overvejer, hvad din podcasts titel:

 

1. Podcast-titlen skal være enkel

Titlen på din podcast skal være let at stave til og ikke slang. Ellers finder folk den aldrig på søgninger alene.

Med mindre du altså får meget medieeksponering eller er en kendt komiker som Christian Fuhlendorff.

Han laver podcasten Hva så?! og har flere hundrede tusinde følgere på Facebook.

Hvad er vigtigt med et artwork – podcast logo?

 

2. Skal titlen være på dansk?

Som udgangspunkt skal dit podcast navn være på dansk, med mindre du henvender dig til folk, der kan engelsk på et højt niveau. Eller også skal det være let at stave til (fx Soultalk).

 

3. Ledigt navn

Dit podcast navn må ikke være brugt i forvejen. Tjek din podcast-app og se også efter, om domænenavnet er ledigt, hvis du en dag vil gøre det til en hjemmeside.

 

4. Æ, Ø og Å

Det er ikke forbudt, men alligevel kan det være en ide at forsøge at undgå æ, ø og å i titlen. Jeg har selv podcasten Forfatterhjørnet, men det kan være en ide, hvis du tænker i en hjemmeside på et tidspunkt.

 

5. Spørg andre

Det er altid godt at spørge andre. Spørg eventuelt din målgruppe om, hvad de tænker om din podcasts navn.

Er du i tvivl, kan du lave en afstemning på de sociale medier mellem de tre podcast titler, du synes bedst om.

Selvom du vælger noget andet end favoritten, vil de føle sig hørt og interesseret i din podcast, som de føler, de har været med til at give
deres besyv med.

 

6. Tænk i søgeord

Nogle siger, man skal tænke i søgeord. Hvis din lytter for eksempel leder efter en podcast om kærlighed, og du som parterapeut skal give
tips til singler, finder de så din podcast?

Det er dog ikke det vigtigste. For man har en beskrivelse af podcasten, hvor dine søgeord og dit navn kan proppes ind.

 

7. Det skal være kort

Hvor kort kan det siges? Her vil højst tre ord se bedst ud
på det lille artwork, der vil vise sig i frimærkestørrelse i din podcast-app.

 

8. Fængende

Nogle gange er et godt og fængende navn bare bedst, fordi
folk bedre kan huske det.

 

Tjekliste – Er mit podcastnavn godt?

Er det enkelt og nemt at huske? 

Skaber det en stemning eller sender et signal?

Passer det til dit brand?

Passer det til din målgruppe?

Passer det til dit budskab? 

Skiller det sig ud?

Kan det bruges i udlandet? (Hvis det er relevant) 

Har navnet en historie? 

Er det nemt at udtale?

 

Momunity: “Navnet og visionen opstod i en drøm”

 

Momunity podcast

Sine Kjellerup Christensen er stifter af Momunity, som er et fællesskab for mødrei hele landet i små lokalgrupper, der i samarbejde med lokale butikker har tilbud og fysiske møder.

”Jeg så navnet Momunity for mig med lysende bogstaver i min drøm. Jeg drømte mig simpelthen til en vision om et mødrefællesskab og skyndte mig at skrive navnet ned, før det forsvandt. Jeg greb røret og ringede til Sara Rode Hamann fra min mødregruppe, som var med på ideen. Hun blev partner.”

 I dag (2020) har Momunity mere end 20.000 medlemmer og er nu i 32 kommuner. Og så er det også en podcast, som er produceret for Mofibo.

 

 

 

5 livliner når du ikke selv kan beslutte dig for din podcasts navn

 

 

Kontakt den professionelle

Er du gået helt i stå? Betal en ordsmed for at komme med input.  

Sæt personen godt ind i din forretning og dit brand og målgruppe.

 

 

Snup et Wildcard

Tag fat i Onkel Ib, der arbejder i Banedanmark, men er afhængig af Wordfeud og en skjult beat poet. 

Der kan være guld at hente i de uventede kombinationer og en skæv hjerne.

 

 

Keep it simple, stupid

Vi voksne har glemt at lege. Nogle gange bliver det så alvorligt, fortænkt og med et lix niveau, der gør dit firmanavn umuligt at stave til i Google. 

Hvorfor ikke spørger dine børn eller lokke underboens? 

I kan jo lege skole, hvor den bedste idé bliver honoreret med en slikkepind. Det bliver en god historie at fortælle i fremtiden. 

 

 

Lav demokraten

Lav en afstemning på de sociale medier med de 3 navne, som du er gladest for. Eller beskriv hvad du ønsker at opnå, og hvad din virksomhed står for. 

Du kan også dele det navn, du er gladest for og høre, hvad folk associerer med det.

 

 

Lad det bedste navn vinde

Bed folk på de sociale medier om at komme med deres forslag til navne, hvis du er åben for skøre/geniale input.

Skriv, at det bedste vinder et eller andet, fx et gavekort. 

Du skal selvfølgelig ikke love, at du vælger det navn, for hvis det bedste er lamt, så er du på den. Men folk vil stadig føle sig mødt og involveret, og måske kommer der nogle fede ideer ud af det.

 

 

Lovkrav og navnet

Du kan rimelig frit vælge din podcasts navn, og enhver person har krav på at kunne lave en podcast under eget navn. 

Dog må navnet ikke sammensættes sådan, at navnet krænker en eksisterende navneret. 

Tjek domæner og rettigheder.dk. hvis du vil være sikker på at eje det fremover. 

Søg også på virksomheders navne på cvr.dk, krak.dk eller degulesider.dk. Navnet skal adskille sig fra andre virksomheders navne inden for samme branche. Der er ikke noget krav om, at du registrerer navnet. 

Hvis du ønsker det for at være på den sikre side, kan du betale for det gennem Patent og Varemærkestyrelsen gennem dkpto.dk eller på rettigheder.dk.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *