Sommerferien nærmer sig med hastige skridt, og de fleste podcastere gør sig nogle tanker om, hvad der egentlig skal ske med podcasten, mens du er væk på ferie.
Skal du podcaste i ferien?
Skal den også gå på ferie?
Skal du forproducere?
Der er næsten ikke noget mere stressende, end at skulle på ferie, fordi der er så mange løse ender, der lige skal samles, inden man kan gå offline med ro i maven.
Samtidig er så sommeren jo en tid, hvor rigtig mange lytter til podcast.
Vi har podcast i ørerne på stranden, ud på lange gåture, vi har podcast i ørerne på flyrejsen eller i bilen på vej til sommerhus.
Så det kan også være ærgerligt at sætte podcasten helt på standby.
I denne episode giver Camilla Lærkesen dig inspiration til, hvordan du kan aktivere din podcast i højsæsonen.
Mens du selv er på ferie.
Lyt til “Podcaster! Del din stemme” på din favorit podcast app (husk at klikke poå abonner):
Forproducer podcastafsnit
Den simple løsning er selvfølgelig at forproducere podcastepisoder.
De fleste podcasthosts gør det muligt at planlægge sine afsnit, så de udkommer på en bestemt dato.
På den måde kan du faktisk fortsætte din podcast i sit sædvanlige format, mens du daser på stranden.
Det kan som sagt godt være noget, du skal gå i gang med ret tidligt.
Det kan også være, at du skal lave et eller flere særlige sommerafsnit.
Lav et soloafsnit med refleksioner over foråret
En nem måde at forproducere her op til sommerferien, hvor både du og dine gæster har travlt med at blive ferieklar, eller måske er på ferie forskudt af hinanden, det er at lave soloepisoder.
Der er du nemlig ikke afhængig af at koordinere med dine gæster.
Lav en eller flere korte episoder, hvor du reflekterer over det første halve år, der er gået.
Sommeren er et godt tidspunkt at gøre status. Og det kan du sagtens inddrage dine lyttere i.
Hvad har du selv fået ud af at podcaste?
Hvad har du lært?
Hvad kan lytterne forvente efter ferien?
Har du lært noget, der kommer til at sende din podcast i en ny retning fremover?
Klip de bedste citater sammen
Hvis du ikke er vant til eller tosset med at lave solopeisoder, så kan du også lave et afsnit med nogle uddrag fra tidligere afsnit.
Camilla Lærkesen har selv lavet et afsnit til Netværkshistorier, hvor hun laver refleksionerne ved at fortælle om, hvad hun har lært, og hvilke episoder, samtaler og pointer, der har gjort særligt indtryk på hende.
Så har Camilla klippet citaterne ud og sat dem ind i refleksionsafsnittet.
På den måde skal hun ikke bare solospeake derudaf alene, men kan afspille et citat, og så kan hun tale om det, inden hun præsenterer et nyt citat og en ny læring.
Det giver nogle små faste holdepunkter, og det giver noget energi til speaken at kunne tale op mod noget bestemt.
Få dine lyttere til at sende beskeder og lydbider
Camilla har også i sit refleksionsafsnit fået sine lyttere og tidligere gæster til at skrive til hende, hvad det har givet dem at lytte med eller deltage som gæst.
Nogle har sendt Camilla tekstbeskeder, som jeg læser op.
Andre har sendt lydfiler, som hun sætter ind.
På den måde er afsnittet blevet en fin mosaik, som også skiller sig lidt ud som sådan et særafsnit i anledning af sommeren.
Som du næsten kan høre, så kan du vælge og vrage lidt mellem ideerne her.
Du kan gøre det hele i et afsnit, eller du kan gøre noget af det, der virker for dig.
Men det kan også være, at du slet ikke har tid til at forproducere.
Så kommer her nogle ideer til, hvordan du kan give din podcast liv i ferien uden at trykke på ’record’.
Lav mails med dine favoritafsnit
Hvis du har en e-mailliste, så kan du sende en mail ud til dine lyttere den dag, din podcast normalt ville udkomme, så de stadig hører fra dig.
Her kan du linke til et eller flere af dine gamle afsnit. Jeg kan se på min lytterstatistik, at der helt klart er nogle afsnit, der er lyttet mere end andre.
Så en smart måde at spare på kræfterne er at få dine lyttere til at høre de afsnit, de endnu ikke har lyttet til, i stedet for at producere nye.
Det kan også være, du har flere afsnit, der handler om samme emne, eller som egner sig særligt godt til et sommerlyt, så kan du lave en e-mail-serie, hvor hver e-mail handler om det, du taler om i afsnittet, og så linker du selvfølgelig til det afsnit i mailen.
Flemming Christensen, der har Enneagrammet Next Level podcast, har for eksempel tidligere lavet 29 afsnit med daglige refleksioner, der udkom 29 dage i træk.
De er der lavet en e-mailserie til, så alle på nyhedsbrevet hver morgen i juli får tilsendt linket til afsnittet med refleksionen.
Episoderne udgives ikke på ny, så de udkommer på podcasten hver dag i juli.
I podcastens facebookgruppe med flere end 2.500 medlemmer, der lægges så opslag ud, hvor man kan dele de refleksioner, man har gjort sig i løbet af dagen.
På den måde bruges noget gammelt indhold til at aktivere både e-maillisten og gruppen over sommeren, mens man selv er på ferie.
Og så giver det rigtig god mening at bruge sommerpausen til at komme ned i gear og få nogle små refleksionsopgaver.
Flemming Christensen har indtalt et nyt afsnit, som sætter refleksionerne ind i denne her sommerkontekst, hvor han giver nogle gode råd til, hvordan man med fordel kan lave øvelsen.
Udgiv dine gæsteafsnit
Måske har du tidligere været gæst i andres podcasts?
Spørg dem, om ikke du skal udgive dem på din podcast også. I modsætning til blogindlæg og SEO, så kan man sagtens lave dobbeltcontent i podcastformatet.
Hvis du må udgive det afsnit, du var gæst i, på din egen podcast, optager du bare en kort lille intro, hvor du fortæller, hvor podcasten oprindeligt er udgivet.
Du kan også indtale nogle refleksioner, du har gjort dig, siden du var i studiet.
Det kan faktisk både være fordelagtigt for dig og for den, du var på besøg hos.
Dine lyttere kendte måske ikke den anden podcast, så de hørte slet ikke alle dine guldkorn i det afsnit.
Og måske bliver de nye faste følgere af den anden podcast også. Det er win-win. Især fordi der ikke skal produceres nyt indhold. Vi kan genbruge det, vi allerede har.
Reklamer for din podcast
Det kan også være, du slet ikke skal udgive nyt indhold, men simpelthen sørge for at få nye lyttere ind på det indhold, du allerede har.
Det kan være, du sender Audiograms ud på dine sociale medier.
Det kan være, du kører en facebookannonce for din podcast.
Eller får Facebook-toolet Meet Edgar til at dele tidligere episoder.
Det kan også være, du tipper nogle journalister om din podcast.
Sommeren er jo også agurketid i medierne.
Journalisterne gør også klar til ferie og dækker for hinanden, mens de er væk.
Der er ferietilstand i Folketinget, og generelt så er der bare lidt mindre at skrive om.
Derfor er sommerperioden en god tid til at få din podcast i medierne og få gjort lidt reklame.
Men det er en hel lektion for sig. Kunsten at komme i medierne er et af de temaer, vi dykker ned i på vores masterclass.
Podcastkurser og forløb efter ferien Hvis du vil have flere lyttere, lave bedre indhold og have nogle skønne podcastkollegaer, så tjek vores Podcast Masterclass ud her. Og er du ikke kommet igang med din podcast endnu, eller vil give en sommergave til en podcast-spire, så er denne dag 1. juli, den sidste dag med nedsat pris på begynderkurset Skab din podcast.