Sådan får du flere lyttere til din podcast gennem Google med SEO

Seo podcast
Hvordan laver du god SEO, der gør, at man finder din podcast?

 

Gør din podcast synlig gennem SEO

Hvordan pokker får du flere lyttere til din podcast gennem gode blogindlæg?

Og positionerer dig som ekspert, så du er den, man finder på specifikke søgeord?

SEO-tekstforfatter Majbritt Lund har skrevet denne artikel for at hjælpe os podcastere til mere synlighed

SEO står for søgemaskineoptimering.

Det lyder virkelig svært, men det er det ikke nødvendigvis, og som podcaster er der meget godt indhold, du med fordel kan lægge ud som små indlæg med henvisning til din podcast.

Her er Majbritts tips.

 

Flere podcast lyttere? Ja tak

Jo flere lyttere du har, jo flere kan du påvirke med dit budskab.

Uanset om du bruger din podcast som en del af din markedsføring, eller dine lyttere betaler.

Dit arbejde med podcasten er det samme.

Du har sikkert allerede haft kontakt til målgruppen længe, siden du er kvalificeret til at lave podcasten.

Men du kan sagtens få fat i endnu flere lyttere.

Til dels fordi podcasten i sig selv er et trækplaster.

Et oplagt sted at gøre opmærksom på dig selv og din podcast er på Google.

For her skriver folk, hvad de søger, på det præcise tidspunkt de har tid til at fordybe sig.

Den fordel har du ikke med andre markedsføringsformer.

Men det kræver, at du kan finde et søgeord eller en søgefrase, der indikerer, at de er interesserede i dit emne.

Og gerne at de specifikt er interesserede i en podcast om emnet.

 

Find dine gode søgeord

Alt godt SEO-arbejde med at finde gode søgeord.

En opgave, der er sværere og vigtigere, end de fleste er klar over.

Den gode nyhed er, at når du har lokaliseret det gode søgeord for din SEO-tekst, er resten forholdsvis let.

Listen over de mest interessante søgeord i forbindelse med podcast kommer her.

Tallet viser, hvor mange der søger på ordet hver måned)

Podcast 18.000
Gratis podcast 1.600
Fodbold podcast 320
Iværksætter podcast 110
Podcast krimi 100
Skilsmisse podcast 90
Lav en podcast 90
Podcast kursus 90

 

Ram den præcise intention med søgningen

Du skal finde søgeord, der i videst mulige omfang rammer læserens præcise intention med søgningen.

Så hvis du podcaster om fodbold, iværksætteri eller skilsmisser, er det let.

De øvrige søgefraser er stort set ligegyldige ifm. dit SEO-arbejde.

Dog bekræfter søgefraserne ”podcast” og ”gratis podcast”, at der er en stor interesse for at lytte til podcasts.

Den del er jo fint.

Men hvad er oddsene for, at dem, der googler podcast, netop vil lytte til din?

Det kan være, at de bare vil finde ud af, hvor man finder podcasts, eller hvad en podcast overhovedet er.

Hvis du ikke podcaster om de tre specifikke emner, folk eftersøger podcasts om på Google, kan du heldigvis få kontakt med publikum ad omveje.

Undersøg i stedet, hvad de søger om dit emne – uden at kombinere det med søgeordet ”podcast”.

Her er også gode tips til, hvad du kan vælge at podcaste om.

 

Et eksempel som podcaster

Martin Jensen har for eksempel podcasten Tinnituskompasset.

Det er en podcast, der har et ønske om både at give håb til tinnitusplagede.

Her får lytterne personlige fortællinger og information om de muligheder, der er for behandling og afhjælpning i det danske sundhedssystem.

Charlotte Heje Haase har i øvrigt været podcastmentor, og Martin har gået på Skab din podcast.

Tinnituskompasset podcast
Martin Jensen har podcasten Tinnitus Kompasset. Hvad skal han tænke på i forhold til søgeord?

Her kan du se konkret, hvor mange der googler diverse spørgsmål og søgefraser relateret til tinnitus:

Tinnitus 3.600
Tinnitus nakkespændinger 390
Hvad er tinnitus 260
Susen/summen i hovedet 260
Ringen for ørene 260
Midlertidig tinnitus 210
Tinnitus årsager 210

Hertil kommer søgninger på en række andre symptomer.

 

Svar på spørgsmål

Podcaster du om andre sygdomme end tinnitus, vil du også se et mønster med mange søgefraser i forbindelse med symptomerne.

Uanset emne er det også almindeligt, at folk googler:

”Hvad er…?”

Ofte også kombineret med andre hv-spørgsmål.

For eksempel vil Martin Jensen kunne se, at folk Googler:

Hvad er tinnitus?

Hvorfor får man tinnitus?

Hvor sidder tinnitus?

De spørgsmål kan der laves gode blogindlæg og podcast episoder på.

SEO spørgsmål
Her kan du se nogle af de spørgsmål, som Google fortæller dig, at folk søger på. Det kommer frem bare af at google “tinnitus”.

 

Formlen er én SEO-tekst – ét søgeord

Når du har fundet de mest attraktive søgeord, skal du i gang med at skrive SEO-tekster.

Formlen lyder: Én SEO-tekst – Ét søgeord eller en søgefrase.

Eksempelvis skriver du én tekst for hhv.

Podcast + fodbold/skilsmisse/iværksætteri
Gratis podcast
Hvad er tinnitus
Tinnitus årsager

 

Fordele ved SEO-arbejde

SEO-arbejde giver dig mange fordele.

Jo flere SEO-tekster du skriver, jo flere søgefraser kan publikum finde dig på.

Jo mere præcist du holder dig til et emne, jo lettere er det for Google at afkode, at du netop har skrevet en god tekst om det specifikke emne.

Og jo højere kommer du op på søgemaskinen

Jo bedre et svar du giver din læser, jo mere fremstår du som eksperten.

 

Relevant for læserne?

I hver tekst skal du fortælle det, der er relevant for læseren i forhold til den specifikke søgefrase.

Fortæl det, du ville sige, hvis du sad overfor vedkommende.

Det allervigtigste er, at det er tydeligt for både Google og læseren, hvad dit primære emne er.

Og der er stor forskel på, om læseren har googlet “summen i hovedet”, “ringen for ørene” eller “tinnitus årsager”.

 

Ikke kvantitet men kvalitet og tydelighed

Google – og læserne – honorerer kvalitet.

Derfor skal du gøre dig umage.

Både med indhold, sprog og stavemåde.

Når du skriver én tekst ud fra et søgeord, kommer du automatisk til at bruge ordet ofte.

Det er fint, for det gør det lettere for Google at afkode, hvad teksten handler om.

Tidligere kunne du komme til at ligge højt alene ved at gentage samme søgeord mange gange.

Det kan du ikke længere, men ofte kan dit søgeord sagtens indgå naturligt i teksten og udgøre 1-2 % af ordene.

Brug også dit søgeord eller søgefrasen de steder, der er tydeligst for øjnene.

Dvs. overskrifter + indledningen.

Nogle søgefraser er lettere at skrive ind her end andre.

Endeligt skal du udfylde titel og description, meta beskrivelse, korrekt.

De er ikke en del af din brødtekst, men skal skrives ind bag om teksten. Evt. i SEO YOAST.

Er din titel og meta beskrivelse god, vil Google måske vise dem i søgeresultaterne.

 

Billede af titel og meta beskrivelse

Titel er den allervigtigste enkeltdel af din SEO-tekst.

Skriv dit søgeord helt til venstre og opsummer, hvad din tekst handler om.

Brug gerne ord, der minder om dit søgeord.

Når du skriver din meta beskrivelse, skal du særligt fokusere på, hvorfor læseren netop skal klikke på din side i stedet for de konkurrerende sider.

Du har cirka 60 anslag til titel og 140 anslag til tekstens meta beskrivelse.

Alt efter hvor mange brede tegn du bruger.

Seo og beskrivelse
Sådan ser dette indlæg ud i Yoasts analyse. Meta beskrivelse er det, også kaldes description, vises på Google under titlen. Når den er grøn, er den god SEO mæssigt – modsat gul eller rød.

 

Selv bruger jeg, Majbritt Lund, det her værktøj til titel og meta beskrivelse, så jeg er sikker på at udnytte antal tegn korrekt:

https://www.highervisibility.com/seo/tools/serp-snippet-optimizer/ 

 

Optimer teksten med relaterede søgeord

Du kan forbedre teksten radikalt ved at skrive relaterede søgeord ind.

Det vil sige de ord, der minder om søgeordet eller indholdsmæssigt hører sammen med ordet.

Skriver du SEO-teksten ”hvad er tinnitus?” er følgende ord derfor relaterede søgeord:

”Tinnitus nakkespændinger”

”susen/summen i hovedet”

”ringen for ørene”

”midlertidig tinnitus” og ”tinnitus årsager”.

De ord kan du finde i samme søgeordsværktøj, hvor du indledningsvis finder dine søgeord.

Har du ikke et værktøj til det, kan du få en SEO-konsulent til at hjælpe dig med begge dele.

 

Fordele ved relaterede søgeord

De relaterede søgeord giver dig mange fordele.

Du kan se sort på hvidt, hvilke del-emner din målgruppe søger efter.

Derfor kan du bedre skrive om det, de finder interessant.

Skriver du om et videnstungt emne, er længden på din tekst ét af Googles konkurrenceparametre.

Mange videnstekster på Googles side et indeholder 1-2.000 ord.

Med de relaterede søgeord får du lettere ved at skrive så langt og stadig skrive relevant indhold.

Du oplever sjældent samme konkurrence på de relaterede søgeord, hvis nogen overhovedet.

Derfor kan du opnå en attraktiv placering på side et med et relateret søgeord, du kun har skrevet ind i en enkelt gang i en bisætning.

En god sidegevinst på en opgave, du løser alligevel.

Det hedder organisk søgning, når vi ikke betaler for synlighed, men laver godt gratis indhold, som Google kan lide, og vi derfor kommer helt op øverst på Googles sider indenfor specifikke emner.

 

Om skribenten

Majbritt Lund, der har bidraget med dette indlæg til Din Podcast, er uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole.

Siden 2007 har hun drevet din egen kommunikationsvirksomhed, hvor hun rådgiver om markedsføring, skriver SEO-tekster og nyhedsbreve og underviser kunderne i at skrive teksterne selv.

Majbritt Lund
Journalist og SEO-ekspert Majbritt Lund har skrevet dette blogindlæg.

Majbritt Lund er blandt andet forfatter til e-bogen ”Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger”.

Du kan læse mere om, hvordan du styrker din SEO-tekst her: https://www.majbrittlund.dk/gode-seo-tekster-saadan-her/