Tjen penge på at podcaste!

penge på at podcaste

Tjen penge på at podcaste

Der er mange bud på, hvordan vi podcastere kan begynde at tjene penge på vores podcasts.

Her er nogle af mulighederne.

Er du podcaster og har nogle eksempler, du vil bidrage med i denne artikel med dig som case og link til din podcast, så skriv til mig på charlotte@dinpodcast.dk

 

Synlighed og de rette kunder

Klub bare skriv betalt podcast

Podcasting er genial content marketing.

Du kommer ind i folks ører, og de lærer dig at kende.

Uanset hvor personlig din podcast er, vil dine faste lyttere komme tilbage efter mere viden, underholdning eller inspiration.

Og det er virkelig noget, der kan mærkes, hvis du for eksempel sælger kurser, personlig hjælp, mentorforløb eller foredrag.

Folk køber som bekendt af dem, de har tillid til, kender og kan lide.

Siden jeg begyndte at podcaste har jeg kunne fylde mine kurser op.

Jeg havde i mange år podcasten Forfatterhjørnet, og da jeg åbnede for Klub Bare Skriv, fik jeg 80 betalte medlemmer på 14 dage.

Det var på grund af podcasten.  Jeg laver også af og til gratis skrivemøder over Zoom for lytterne og har en interaktiv Facebookgruppe.

 

Læs mere: Podcasten ændrede mit arbejdsliv

 

Lukkede podcast tjenester

Podimo

Podimo podcastere

I september 2019 kom Podimo på banen.

Podimo er en podcast portal, hvor man kan lytte til en del danske podcasts. Både de gængse og nogle, der eksklusivt leverer til Podimo.

Til gengæld koster det et månedligt beløb som lytter og er en abonnementstjeneste.

Det er gratis at tilmelde sig en ordning, hvor man som podcaster stadig beholder sit rss feed i Apple Podcast og Spotify osv.

Men hvis man er med på deres 50/50 ordning, hvor man kan tjene mere pr download, så lukker man altså af for gratis lyttere. Og så bliver det en del af ens forretningsmodel, at man skal lokke folk ind på Podimo for at lytte med.

Om det er en god forretning afhænger af, hvor mange lyttere, vi har.

I Facebookgruppen Podcastnørderne den hårde kerne har folk delt deres indtjening i 2020, og det var ikke meget.

Men måske hvis du laver en eksklusiv podcast, og de betaler dig et fast beløb.

Podcasteren bag Tårekanalen flyttede sin podcast til Podimo et år, og trak sig igen, da hun mistede for mange lyttere.

Til gengæld er Kisser Paludan og Gitte Koldtoft glad for aftalen. De har podcasten Et kursus i mirakler. Den podcast blev til på kanalen og var aldrig tilbudt åbent.

Du kan tilmelde dig og høre mere om podcast tjenesten her.

 

Mofibo

Podcast kontrakt

Det er også muligt at få en eksklusiv del med for eksempel Mofibo.

Her kan man forhandle en pris hjem for at producere fast indhold, men de tager kun store navne eller folk med et stort netværk ind.

Dette var tilfældet for kvinderne bag netværket Momunity, som skabte en podcast i samme navn: Momunity podcast.

 

Podcast annoncer og kuponkoder

tjen penge fries before guys

Det er muligt at gøre reklame for et produkt, der er relevant for din podcasts indhold.

Har du for eksempel en podcast om at strikke, kan det være, at en garnvirksomhed vil betale dig for en annonce, hvor du anbefaler dem.

Du skal gøre det tydeligt, at der er tale om betalt reklame.

Man får som podcaster ofte penge for antal lyttede episoder og eksponeringer af episoden med annoncen.

Du skal selv forhandle prisen hjem.

Alternativt kan du tilbyde en rabatkode med din podcasts navn og få procenter af salget, der går gennem din podcast.

Vi har dedikerede lyttere og er en slags influencere indenfor vores niche, og hvis vi siger god for noget, så har det værdi.

Podcasterne bag den enormt underholdende og populære podcast Fries before Guys har blandt andet lavet noget for Organic Basics.

Spørg gerne andre podcastere om prisråd, som du kan høre i deres podcasts, at de har sponsorater.

 

Podcast samarbejder

Iværksætterhistorier tjen penge

Det kan også være, at du vil gå en helt anden vej, hvis du vil tjene penge på din podcast.

Du kan producere din podcast i samarbejde med en tjeneste eller virksomhed og nævne dem som sponsorater i starten af din podcast.

De støtter så din podcast økonomisk, og I har måske et samarbejde om synlighed.

En dansk podcaster, der er genial til at lave samarbejdsaftaler og tænke kommercielt uden at gøre køb på sit indhold, er for eksempel Esben Brandborg Østerbye, der blandt andet har den populære podcast Iværksætterhistorier.

Han har virksomheden Podtribe og laver af at podcaste.

 

Vil du tjene penge på at podcaste?

Hvis du vil være med i et forløb, hvor vi arbejder med din podcasts indhold og lyttertal, så kom med på Podcast Masterclass.

I løbet af 5 måneder støtter vi dig online og har spændende gæsteinterviews.

Vi ser også på, hvordan du kan tjene penge på din podcast.

Jeg holder Podcast Masterclass sammen med Camilla Lærkesen, der har de to podcasts: Netværkshistorier og Bevidst introvert.

 

Kh. Charlotte

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.