Listen to “Tjen penge på din podcast med PodUp” on Spreaker.
Stifter af Podup: “Tjen penge som podcaster”
Hvorfor kan vi podcastere ikke tjene gode penge gennem sponsorater, kreative samarbejder og annoncører?
Vi burde være mindst lige så eftertragtede for annoncører som dameblade, dagblade og influencers på Instagram.
Podcastere har fat i en dedikeret målgruppe, der tilbringer meget tid med specifikke podcasts.
Vi skal selvfølgelig passe på med vores troværdighed og ikke reklamere for hvad som helst.
Det mener jeg (Charlotte), og det mener podcaster og iværksætter Bjørn Vestergaard heldigvis også.
For han har i den grad handlet på det og prøver at åbne døre for podcastere.
I denne episode af “Podcaster del din stemme” fortæller Bjørn om det, han gør, for at ændre det danske annonce marked til podcasternes fordel.
Podup støtter podcastere og annoncører
Bjørn Vestergaard brænder for at gøre det lukrativt for podcastere at podcaste.
Han vil gerne forbinde annoncører og podcasts og hjælpe med at lukke aftaler, der giver mening for begge parter.
Bjørn er podcaster, iværksætter og stifter af Podup, der snart tilbyder annonce-samarbejder for podcastere.
Bjørns rejse med rollemodellerne
I 2017 startede Bjørn Vestergaard podcasten “Rollemodellerne”.
For at fremhæve nogle, hans søn kunne spejle sig i.
Det var et con amore projekt.
Men han brugte lang tid på research, interview, at række ud efter gæster, redigere og gøre opmærksom på episoderne.
Ved siden af sit arbejde.
Det undrede ham efter 50.000 downloads, hvor svært det var at få hul igennem til annoncører.
Han behøvede ikke at tjene det store, men han ønskede at lave en bæredygtig podcast, der kunne dække hans tid og indsats.
Bjørn brugte 15-20 timer pr episode og begyndte at søge efter hjælp, men der var ikke rigtigt noget at hente.
Podup blev til på en indignation
På et tidspunkt arbejdede han hos en annoncør med et kæmpe budget.
Kunne de ikke skæve mod eksponering i podcasts?
Men det blev ikke godtaget som en mulighed.
Bjørn Vestergaard vidste, der måtte være en anden vej og fortæller:
“Det var ikke fordi, jeg drømte om at lave en podcastplatform. Men fordi jeg har en kærlighed til podcastere og podcastmediet, blev jeg ret indigneret over at andre ikke kunne tage sig sammen og lavet noget ordentligt. Og så tænkte jeg – ok så må jeg jo gøre det og sætte et hold.”
Så den personlige erfaring som podcaster og den erkendelse fra den anden side ad bordet førte til annonce og podcast-platformen Podup.
Annoncer og bidrag fra lytterne
I “Podcaster del din stemme” taler Bjørn Vestergaard om, hvordan man som podcaster kan tjene penge på kreative samarbejder.
Mange annoncører ønsker en del eksponering, men er også åbne for at betale for hver konverteret kunde.
Lyt til episoden og hør mere om, hvad der bliver muligt med Podup.
Podup ønsker at hjælpe podcastere med at skabe økonomisk bæredygtige podcasts og matcher annoncører med de helt rette podcasts til deres marketing. Du kan blive tester her: https://podup.dk/betatester/
Hvad tænker du?
Har du erfaringer med annoncører eller sponsorater eller lytterbetalte muligheder?
Del gerne dine erfaringer, bekymringer og drømme i Facebookgruppen “Podcaster del din stemme Community.”
Hvis der er interesse for det, kan vi også spørge Bjørn og andre fra markedet om et live interview med mulighed for dine spørgsmål.
Tjen penge gennem klienter og kursister
Hvis du gerne vil have en bæredygtig podcast som selvstændig eller indenfor dit virke, så kan du også overveje at komme med på Podcast Masterclass.
Her arbejder vi intenst med din podcast, positionering og at tiltrække dem, du helst vil gøre en forskel for.
Kh. Charlotte Heje Haase