I en tid hvor vi konstant bliver udsat for input og hurtigt er videre, udgør podcasts en form for fordybelse, som de færreste andre kanaler kommer i nærheden af.
Måske kender du et af disse scenarier:
Du sidder og nørder over detaljerne i dit opslag til de sociale medier. Det er vigtigt, den er lige i øjnene. Visuelt, tekstmæssigt og i forhold til hashtags eller ikoner … Du har få sekunder at fange i et Tivoliagtigt flow af andre beskeder, billeder og råb om opmærksomhed.
Eller måske har du endelig fået taget dig sammen til at dele en video. Men den skal max være på to minutter, for folk er hurtigt væk. Du kan se i statistikken, at størstedelen af dine følgere i gennemsnit kigger med i tyve sekunder.
Så du laver en live-video eller webinar – for interaktion skulle være det nye sort, og du tilbyder at svare på spørgsmål. Men også her er der svingende deltagelse, for folk har så travlt, og du skal passe på med hverken at ramme midt i arbejdet eller under putningen.
For ikke at tale om dine SEO-optimerede blogindlæg, hvor alt spiller – tekst, budskab og call to action. Du ved, at det er indsatsen værd, så folk kan finde dig, og det du laver, men når du tjekker Google Analytics, kan du se, at fem minutter på siden per besøg er på en god dag.
Og dit sidste velskrevne nyhedsbrev havde en åbningsrate på 67 procent.
Det er ærgeligt, hvis du sidder med noget fantastisk indhold.
På vej mod næste fix
Vi ved det godt, hvad vi er oppe i mod …
Og jeg kan i hvert fald mærke det på mig selv.
Vores hjerner er konstant er på jagt efter næste fix og skøjter igennem det hele. Det er umuligt at holde opmærksomheden særlig længe. Og vi må som afsendere af indhold bare løbe stærkere, råbe højere og sætte alt ind for at skille os ud for at have en chance.
Men, hvad hvis der er en anden mulighed?
Podcasting og fordybelse
Nu ved du jo godt, at jeg er podcastfan, så det vil ikke overraske dig, at jeg her lige må slå en euforisk salto, når jeg tænker på podcasting i den forbindelse.
I en tid, hvor vi hurtigt er videre og væk, så ER podcasten altså et genialt medie.
Når en podcast bliver fundet af dedikerede lyttere, så lytter de gerne en episode til ende. Der vel og mærke oftest varer alt fra 30 minutter til over en time.
De lytter, når det passer dem. Og kan de lide, hvad de hører, så binger de tidligere afsnit, som havde de fundet en fed serie på Netflix. Dykker ned i gamle episoder og kommer tilbage hver gang, du frigiver en ny episode.
Hvis du udgiver en episode hver anden uge på 40 minutter, og du har en lytter, der abonnerer på din podcast, så prøv lige at tænk over, hvor lang tid, du bliver inviteret ind i vedkommendes øre på et år!
Det er sindssygt mange timer.
Der opstår en tilknytning
Og laver du godt indhold, så opstår der en tillid, forbindelse og en form for venskab fra dine lyttere til dig. De føler, de kender dig.
Hvis du som podcastvært springer over en episode, får du måske en mail ”Er du ok? Jeg manglede dig på min tur i Metroen til arbejde i dag.”
Sådan nogle beskeder fik jeg under min barsel, da jeg hverken kunne få mig selv til at sætte Forfatterhjørnet på pause eller blive enig med babyen om at fortsætte regelmæssigt … Så jeg podcastede bare, når jeg kunne komme til det. (Dårlig strategi ikke at melde ud hvorfor i øvrigt).
Du kan simpelthen blive en del af lytternes faste hverdagsrutine. Og de savner dit indhold, hvis du sjufter dem.
Det er da lidt stort.
Del din stemme, gør dig umage – og folk lytter
Så når selvstændige, virksomshedsejere og online redaktører brokker sig over Facebook-algoritmer og konkurrence om at ligge på side 1 i Google, så tænker jeg nogle gange – bare skab sindssygt godt indhold og lav en podcast, så finder folk dig – og tager sig god tid.
Selvfølgelig skal man kun podcaste, hvis man har tid og lyst, for det koster tid, dedikation og at man bliver ved, men så får man altså også lov til at komme helt ind i øret på folk.
Og besøge dem i lang tid af gangen.