Du har lavet en fed podcast, men hvordan får du flere podcastlyttere?
Hvordan pokker skal du gøre reklame for din podcast på de sociale medier?
Lyd er bare ikke så let som tekst eller video at dele. Men det er der råd for.
Der er forskellige måder, du kan gøre opmærksom på nye episoder på. Vi har eksperimenteret og et helt modul om det i vores online podcastkursus, hvor vi viser dig hvordan og hjælper dig til at få endnu flere lyttere.
Men her er et par hurtige tips:
1. Lydfil i andet vindue
En måde kan jo være at lægge en lydfil, der popper op i andet vindue. Hostingen Libsyn laver fx links, du kan dele med en player (vælg direct download). Du får stadig lytterne med i statistikken for unikke downloads.
På den måde kan brugeren fortsætte med at scrolle rundt på Facebook, mens vedkommende lytter til din podcast og bliver klar over, at den eksisterer.
Man går ikke på Facebook for passivt at se på lange videoer eller lytte til en times podcast.
Facebook er et sted, hvor vi vil interagere med andre, underholdes og overspringshandle.
Derfor er det smartest ikke at forstyre dette. På denne måde, så kan lytteren scrolle videre uforstyrret, uden lyden forsvinder.
Dette er langt mere effektivt end fx at lægge et link op til en artikel med link eller player i. Du springer lige nogle led over.
Men hvad med trafikken? Det koster selvfølgelig lidt i trafikken til din hjemmeside i første omgang, men først og fremmest skal du have lyttere, når du er en podcaster. Så kan du altid i podcasten reklamere for fede shownotes, arbejdsark og hvad ved jeg, som folk kan finde på din hjemmeside eller gennem dit nyhedsbrev.
2. Lav livevideo
Hvis din podcast har gæster, så lav en livevideo efter, at I har talt sammen. Der er i begge varmet op, og I kan hive nogle ting ud fra samtalen som en teaser.
Du kan selvfølgelig også vælge at optage hele samtalen som livevideo på Facebook, og lægge lydfilen ud senere. Det giver mange seere, og kan give en form for interaktivitet, hvis du fx tager imod spørgsmål.
3. Læg et citat op på et billede
Uanset om du har interviewet en anden eller har en solo-podcast, så lyt vågent til episoden, når du redigerer. Og skriv ned, når du falder over en fed indsigt eller citat.
På den måde kan du bagefter hive et fedt citat ud og lægge det på et billede og dele på de sociale medier. Gajol-æske citaterne lever i bedste vedgående på Facebook.
Det kan være på et billede af gæsten, en fin baggrund, der illustrerer dit brand eller andet.
Kan let laves på billedprogrammer som Canva, PicMonkey eller GetStencil.
4. Brug indhold og gør det til et spørgsmål
Fortæl mig om din første fødsel?
Du er allerede igang med at gennemgå den ikke? Vi mennesker elsker at få stillet spørgsmål. Især på de sociale medier. Og Facebook vil elske dig for at starte samtaler i kommentartråden. Både på sider, i grupper og på privatprofiler får du et højere reach (bliver set af flere), hvis der sker noget i kommentarfeltet.
5. Læg et lydklip op som video
Lyd er ikke særligt let at promovere på de sociale medier, vel? Nej måske, men der er begyndt at komme værktøjer til formålet. Når man scroller og kæmper om opmærksomheden med andre ting, så fanger video øjet på en helt anden måde end billeder og tekst.
På den måde kan det være fedt, hvis du klipper et stykke af din konverterede og færdigredigerede mp3 fil ud.
Og så lægger den på et eller flere billeder og skriver undertekster til. Det sidste er et ekstra plus, hvis du deler på de sociale medier, for langt de fleste har ikke lyd på, når de surfer rundt på Facebook.
Du behøver ikke engang være særlig god til teknik. Med et værktøj som Headliner er det nemt.
Se et eksempel her: