Når du kender til navnet på din podcast, er det tid til at klæde den på. Tid til at lave dit podcast logo. Det hedder artwork.
Og udseende er faktisk vigtigt. Selvom det selvfølgelig er det indre, der tæller, og gør lytteren afhængig.
Her må artworket gerne være fængende, sigende og repræsentere den følelse, du gerne vil have, at lytteren sidder tilbage med efter endt lytning.
Læs også denne uddybende artikel om podcast artwork
1. Keep it simple
Dit podcast artwork skal holdes helt enkelt. Dette er en vigtig pointe, og her går mange nye podcastere galt i byen.
Her adskiller et podcast logo sig nemlig fra bogforsider, covers osv. Det kommer helt ned i frimærkestørrelse, så hold det visuelle helt clean.
Hvis det er et portræt, så gå tæt på. Vi kommer ikke til at se buddha-figuren bagerst i stuen. Sørg for det er et flot billede, der er taget i god opløsning og lys. Her dur billedet fra sommerferien på Kos ikke ….
Hvis det er illustration, skal looket holdes helt enkelt og ikonisk med så få detaljer som muligt.
2. Minimum af tekst
Skriv helst bare podcastens (korte) navn. Så kan det læses. Også uden forstørrelsesglas.
Drop gerne dit navn eller en undertitel. Det er det, man bruger ‘show description’ og ‘show notes’ til af podcasten til.
3. Størrelsen
Dit artwork skal være kvadratisk. Formatet skal mindst være 1.400 gange 1.400 pixels og højst 3.000
gange 3.000 pixels.
Læs også: Brænd igennem i solo shows
4. Valg af design
Her kan du for eksempel bruge canva.com eller picmonkey.com til at skabe det. Det er intuitivt, og de har tutorials liggende.
Alternativt så få hjælp af en grafiker eller en bekendt med flair for det visuelle. Det er godt givet ud.
Pas på med at de ikke laver noget, der ville se flot ud på en plakat, de sociale medier eller en
hjemmeside. Dit artwork er en helt anden genre. Så link gerne til denne artikel eller download min ebog.
5. Professionelt portræt
Skal det være et portræt af dig, så sørg for at få det taget af en fotograf. Eller i det mindste sørg for god belysning og opløsning. Det duer
ikke med billedet fra Kos. Desværre. Kom tæt på og hav en helt enkel baggrund.
6. Det skal skille sig ud
Tjek udtrykket på andres podcast. Hvordan kan din podcast skille sig ud i feedet? Kan du gøre det ikonisk eller bruge fængende farver?
Prøv at tjekke podcasts på din mobil. Hvilke skiller sig ud visuelt. Hvad er det, de kan og gør?
7. Dit brand
Hvis du har en forretning, kan det være, at du har et bestemt look på din hjemmeside og logo. Bliv inspireret af det, hvis det lægger sig op ad dette univers.
Men din podcast skal også kunne stå alene og havde sit eget hjerte og look, så du må altså gerne ryste posen og puste nyt liv til dit gængse look.
Pingback: Hvad skal din podcast hedde? Find dit podcast navn