Lav et fængende podcast logo! Udseendet tæller

Podcast logo

Når du ved, hvad din podcast skal handle om, og hvilken følelse, den skal efterlade lytterne med, så kan du begynde at arbejde med den visuelle identitet.

Du skal lave et podcast logo.

Podcasts artwork logo

Hurtige podcast logo tips

Dit podcast logo skal ikke nødvendigvis stå dit navn eller tagline og alt muligt hajs. Kun titlen. Podcast Logoet bliver vist i frimærkestørrelse og skal kunne tydes uden læsebriller, når din potentielle lytter står og tjekker nye podcasts på sin mobil i metroen.

 

Dit podcast logo skal være enten 1400 x 1400 pixels eller 3000 x 3000 pixels. Det er vigtigt, at størrelsen er korrekt for at blive vist i iTunes og Apple Podcast.

Formatet skal være jpg eller png.

 

 

Logo i podcastens cover?

Podcast kurser

Hvis du er selvstændig eller arbejder for et firma, har du nok et logo, der repræsenterer virksomheden.

Et logo er dit firmas navn sat op med en flot skrifttype og evt. et grafisk element.

Det kommer til at repræsentere dit brand på din hjemmeside, faktura, i pressemeddelelser, på visitkort og i alt, du sender ud.

Det er ikke det samme som din podcast cover. Nogle vælger at bruge det i look og feel på podcastens cover.

Men det er først og fremmest vigtigt, at dit podcast cover er enkelt og fængende, da det kommer ned i frimærkestørrelse, så jeg anbefaler det ikke medmindre det nærmest bliver navnet på din podcast.

 

Podcast stemningsbillede

Hvis du vil have folks opmærksomhed i en verden, hvor der er meget konkurrence om opmærksomhed, er det vigtigt at tænke i blikfang.

Men også hvis du bruger et stemningsbillede eller produktbilleder.

Du kan vælge at bruge gratis Stockfotos (billeder fra bureauer, der er taget på forhånd, og som typisk skal vise en stemning, situation eller følelse), som kan være af en udmærket kvalitet.

Jeg er glad for unsplash.com.

Podcast artwork cover logo
Mit podcast cover i 2016. Lidt for meget tekst og et meget brugt stockbillede. Men så var jeg igang.

Men husk, at nogle Stockfotos bliver brugt af rigtig mange virksomheder, så det vil udvande dit brand, hvis du bruger et billede alle bruger af en mikrofon på dit artwork for at signalere podcast.

Hvis du vil bruge et foto så pas på med at vælge et stockbillede, alle bruger.

Jeg brugte en grøn skrivemaskine på træ-gulv baggrund til Forfatterhjørnet i starten.

Så begyndte lytterne at skrive, at nogen havde taget mit billede.

Blandt andet brugte Saxo samme billede på plakater til BogForum.

Og jeg vidste, at jeg måtte skifte.

Eller også sørg for at gøre det originalt ved at ændre farver og form.

 

Dit originale podcast logo

Måske du gerne vil have et helt unikt podcast logo.

Og så kan det være en god idé at tage fat i en grafisk designer.

Men hvis du har flair for det, kan du også eksperimentere med det selv. Jeg har spurgt psykoterapeut Marieke Bülow om gode råd.

Hun har podcasten Stress Less, og skabte selv sit flotte artwork på mit Skab din podcast forløb.

Stress less podcast

Marieke Bulöw er uddannet designer fra Designskolen Kolding.
Når det er et grafisk logo, er der tre primære ting, du skal overveje:
  1. Farverne maks. 2-3
  2. Et enkelt og symbolsk ikon og
  3.  Skrifttyper.
Marieke Bulöws bedste råd indenfor disse emner er:

Farverne

Når du vælger farver anbefaler jeg, at du udvælger 2-3 brandcolors.

En farvepalette, hvor du kender hex-koderne, dvs. den unikke farvekode, der starter med # og derefter 6 bogstaver og tal.

Det er den kode, du fx bruger i Canva og på hjemmesiden. Når du vælger farver, kan du finde inspiration på Adobe Color.

Hvis du allerede har én gennemgående farve, feks. på din hjemmeside, så brug den og kombinér med en lysere eller mørkere i samme farveskala og en hvid eller sort.

At bruge de samme farver på forskellige platforme skaber genkendelighed og ro.

(Se mere om at lave et brandboard med dine farver længere nede i indlægget her).

 

Selve ikonet

Marieke Bulöw har fundet sit ikon til Stress Less podcasten på Noun Project.

“I mit tilfælde søgte jeg på ‘confused’, ‘stressed’ og ‘time management. For mig skal ikonets symbolik være en visuel ledetråd, som gør lytteren nysgerrig, sammen med titlen“, fortæller hun.

I Noun Project kan du give ikonet en farvekode fra din farvepalette og downloade det, så du kan bruge det i Canva.

 

Vælg skrifttype

Når du vælger skrifttyper kan du tænke i at vælge ‘en blød og en hård’, anbefaler Marieke Bulöw.

Det skaber dynamik og guider øjet til at få overblik.

Har du brug for grafisk hjælp til dit podcast cover? 
Tag kontakt til Marieke Bülow, der hjælper for 500 kr. plus moms i timen. Bare sig at du har set tilbuddet her.

 Tlf: 23720320 / marieke@hjertemod.nu

 

Portrætfoto til din podcast

Hvis du er vigtig afsender af din podcast med en personlig krog, eller vil du gerne positionere dig som ekspert?

Så er det en god ide at få dit billede taget af en professionel fotograf, du kan bruge i dit podcast logo.

Og det er helt fint, du bruger det på din hjemmeside og på de sociale medier også for genkendelse.

 

Anbefalinger af portrætfotografer

Jeg kan for eksempel anbefale disse portræt fotografer, hvis du skal have taget et til dit podcast:

 

Mathilda Yokelin

Fotografierne er taget i lækre farver og portrætter med sjæl. Det er mere end billeder og ofte taget udenfor, hvor der leges med det naturlige lys.

Mathilda Yokelins pakker ligger i den dyre ende, men en dag skal jeg have en session med Mathilda. Hun kan trylle og få noget unikt frem i folk.

 

Ditte Capion – Dygtig og sød portrætfotograf for dameblade og forlag

Ditte Capion

 

Forfatterhjørnet podcast
Forfatterhjørnet har et portræt taget af Ditte Capion, som jeg er meget glad for.

Ditte Capion tager mange kendte portrætter til damebladene.

Hun tager også forfatterportrætter, og det er derfra, jeg kender hendes arbejde.

Ditte Capion tog billeder af mig til min bog Mit Livs største tigerspring.

Og har taget de portrætter, jeg er mest glade for af mig.

Der er tale om de billeder, jeg bruger alle steder i mig i en blå jakke, hvor jeg kigger i kameraet eller til siden.

Og så er hun enormt sød at arbejde med og får en til at slappe helt af.

 

 

Anne Kring – Populær portrætfotograf fra Aarhus

Anne Kring

Podcast artwork maj wismann
Sammen med Maj Wismanns artwork er baseret på et portrætfoto af Anne Kring.

Anne Kring har taget mange af de portrætter af kvinder med selvstændig forretning.

Du modtager 500 kr. i rabat, hvis du melder dig til Annes nyhedsbrev.

Anne arbejder i Aarhus, så hvis du bor i Jylland er hun et godt bud på en portrætfotograf.

Podcaster, sexolog og parterapeut Maj Wismann udtaler på Anne Krings hjemmeside:

Jeg har aldrig stået med fotos i hånden fra hende, hvor jeg har tænkt, at det ikke var mig eller mit udtryk, eller at det var noget opstyltet “noget”, som ikke var mig.

Når jeg møder folk på konferencer siger de ofte, “Ej, hvor er det fedt at møde et menneske, som rent faktisk ligner de fotos vi har set på hjemmesiden og rundt omkring på de sociale medier”.

Anne KAN bare dét der med at fange, hvem man er og få det ind i billederne. Og det elsker jeg.”

Katja Moroz – Seende portrætfotograf til god pris

Katja Moroz

Podcast bevidst introvert
Katja Moroz har taget dette portræt af Camilla Lærke Lærkesen. Camilla kalder hende “pivdygtig og til at betale”.

Katja Moroz kan du også tage fat i. Camilla Lærke Lærkesen fra podcasten Bevidst introvert og anbefaler hende varmt.

“Hun er pivdygtig og til at betale”, fortæller Camilla.

På Katja Morozs hjemmeside står der:

“Fotografi er mere end blot en passion for mig, det er en tilgang til livet og til andre mennesker.

Det er i mødet mellem mennesker – i interaktionen og fordybelsen – der opstår noget særligt, som gør os i stand til at udvikle os som mennesker.

Nogle af nøgleordene for den udveksling er autenticitet, empati, nærhed, intimitet, sensualitet, emotionalitet og passion.”

Farver er et stærkt virkemiddel – brug det i dit podcast artwork

Det er en smagssag, men undgå så vidt muligt, at fotografiet eller grafikken har en hvid baggrund.

Det skal helst springe i øjnene og vække genkendelse, når lytteren scroller ned over nyeste podcasts i biblioteket eller er på udkig efter nye indenfor et bestemt emne. Giv den gas.

Gennem århundreder er farver blevet brugt som tegn, der indeholder en særlig betydning. Farver kan forstærke en lys, frisk og let stemning eller forstærke en trist, kold eller uhyggelig stemning.

Podcast artwork logo
Ctrl Alt Delete er en skøn podcast om at skrive. Farverne fanger i den grad ind i et podcastfeed.

Når du bruger farver i dine billeder på de sociale medier, i dit podcast logo og på din hjemmeside, så er du med til at skabe en stemning, vække følelser, give en æstetisk oplevelse.

Kontrasten mellem lyse og mørke farver bruges ofte for at tiltrække opmærksomhed.

Du kan undersøge, hvad de forskellige farver symboliserer, eller du kan gå efter den følelse, du selv får og vil plante hos folk.

 

Vidste du

At farver påvirker os rent fysisk og mentalt? Forskning og forsøg på dyr og mennesker viser, at den blå farve kan have dæmpende indflydelse på blodomløbet og sænker din temperatur, mens den røde farve gør det modsatte.

Kilde: Kommunikation i Praksis, Heidi Anersen og Marianne Leth Jørnø, 2016, Samfundslitteratur

 

 

Et digitalt brandboard 

podcast artwork moodboard

Har du allerede et visuelt udtryk på din hjemmeside og sociale medier og evt. et visitkort, så kan du overveje at bruge farverne eller fondene, men det er ikke et must, da din podcast er sin egen kanal.

Men det kan være en ide at væve et sammenhængende tæppe af skrifttyper og farver, så folk kan genkende dit brand på forskellige platforme.

Hvis du er selvstændig og arbejder med hele din virksomheds brand, kan du overveje at lave et digitalt brandboard.

Det kan du også dele med en grafisk designer, hvis du skal have hjælp til at lave din podcasts cover.

Her samler du dit logo, de farver og skrifttyper, der skal bruges i virksomheden, og eksempler på den type billeder, der skal bruges på hjemmesiden og sociale medier.

Du kan bruge gratisprogrammet Canva til det formål.

https://www.canva.com/create/mood-boards/

På appen Adobe Capture og i Canva kan du uploade dit logo eller et billede og trække farverne ud af det. Du får serveret et farvekort med fem farver, som du kan lege med og ændre på. Du kan også se farvernes koder, som du eller din grafiker skal bruge til at lave grafisk materiale.

 

Få hjælp til et fedt podcast logo

Hvis du har budget til det og er afklaret omkring, hvad du vil signalere, så er det en god idé at få professionel hjælp til at udvikle din visuelle identitet.

Hvis dit udtryk roder, så kan det give bagslag.

Men vær sikker på, at grafikeren først undersøger de forskellige logoer i iTunes for at få en fornemmelse af, hvad et podcast logo går ud på og skal kunne.

Og link til dette indlæg.

Det skal nemlig ikke være sat op som en bogforside, men være meget enkelt og fængende.

Alternativt kan du købe dig til det gennem Fiverr (fra 5 dollar). En masse freelancere byder ind, men her er stilen ofte ret amerikansk.

 

Jeg anbefaler at kontakte:

Psykoterapeut og podcaster Marieke Bülow, der har en uddannelse i grafisk design. Som sagt 500 kr i timen plus moms. Virkelig flot pris for fedt design og en skøn og personlig hjælp. marieke@hjertemod.nu

Podcaster Pernille Ulrich Nielsen, der er uddannet indenfor business og markedsføring. Hun har podcasten Om at skrive og har hjulpet med artwork farver til podcasten The Far side. Pernille sælger primært pakker. pn@poetik.dk

 

TIP! Spørg andre

Spørg en ærlig ven, der har forudsætning for at komme med brugbar input.

Det er vigtigt, at du ikke kun spørger den skeptiske veninde, eller din mor der hepper på dig uanset, hvad du gør. Det handler om gode konstruktive alliancer.

Det kan være, at din podcasts logo er skævt, der er fejl i teksten, billederne signalerer noget helt andet, end du ønsker.

Spørg gerne flere – fx på de sociale medier, hvis du har et netværk der, for hvis 5 ud af 8 nævner det samme, så er der nok noget om det.

At involvere flere betyder også, at de får et tilhørsforhold til din podcast.

Bed om ærlighed: hvad fungerer ikke?

 

Få sparring omkring dit podcast artwork i det 6 ugers Skab din podcast kursus

Læs også disse podcast cover fifs