Sine Kristine Kjellerup Christensen og Sara Rode Hamann stiftede for et år siden det fine mødrefællesskab Momunity, som er et netværk for mødre landet over.
De var i samme mødregruppe i Egedal og på mange måder som ild og vand, men der var noget, de var enige om: Kærligheden til børn og til mødre på tværs af forskelligheder. Og også lysten til at være ‘mere’ end mor.
Begge savnede de et større lokalt netværk.
Sine vågnede en nat og så ordet Momunity for sig.
Tænk hvis man kunne danne en gruppe af mødre og tilbyde lokale rabatter og fede events? Kunne Momunity forene mødre fremfor at splitte dem – uanset forskelle i opdragelsesmetoder osv.?
Sara var med på ideen, og det viste sig, at der var stor interesse og behov for netop det.
Eksplosiv vækst
Momunity startede lokalt i Egedal Kommune med et biograf-arrangement. Det voksede – og i dag er Momunity i den grad på landkortet.
Mødrefællesskabet fik pressedækning og de gode historier blev delt – både lokalt, på de sociale medier og i de store magasiner.
14.000 mødre er nu en del af netværket.
Momunity er i 26 kommuner og Sine og Sara måtte hurtigt få fat i MomunityMamas, som kunne arbejde for mødrefællesskaberne lokalt i Danmark. Lige nu er der over 50.
Derudover har stifterne sagt deres jobs op for at hengive sig hundrede procent til at udleve deres vision for mødre.
Tjene penge med det samme?
Jeg kender Sine fra en virtuel mødregruppe, da vi begge fik et barn i marts 2013. Og da Sine og Sara besluttede sig for, at Momunity skulle have en podcast, tog de fat i mig.
De gennemførte online podcast kurset Skab din podcast – og havde også brug for forretningssparring.
Som de fleste nystartede selvstændige var de nødsaget til at overveje, om de ville bruge deres knappe tid på noget, der ikke gav afkast rimelig hurtigt.
Ville det mon være muligt at producere en podcast og tjene penge på den? Hvem ville være de bedste at kontakte, og hvordan skulle de bedst styrke og understøtte deres brand?
Vi mødtes en gang og har også haft en session over Zoom.
Sparring og værd – i kroner og øre
Sine og Sara havde ikke noget imod, at deres podcast udelukkende var tilgængelig på en lukket abonnementstjeneste platform.
Da podcasten endnu var på idéplanet, ville det jo ikke genere tidligere lytterne med en betalingsmur.
Vi talte om muligheder på markedet, og med deres store og dedikerede netværk var flere af platformene interesserede i en eksklusiv aftale.
Men hvad pokker kunne de kræve i kroner og øre – eller sagt på en anden måde – hvad var deres brand, indhold og netværk mon værd?
Dit bidrag og community
Podcasting er stadig nyt i Danmark i forhold til kommercielle samarbejder, og folk er ikke åbne om, hvad de tjener eller bliver betalt.
Så det er nogle gange lidt et skøn.
Som podcaster skal du ud over verdens fedeste indhold gøre dig klart, hvad du kan bidrage med, og hvem du potentielt kan bringe med dig som lyttere, hvis du overvejer et lignende samarbejde.
Sine og Sara var i tvivl, da de blev bedt om at komme med et konkret bud. Så vi havde en god snak om det, og der kom tal på bordet, de kunne gå videre med og forhandle ud fra.
Mofibo og Momunity
Det endte med at blive Mofibo, som Sine og Sara underskrev en kontrakt med i sidste uge. Så i det nye år udkommer podcasten ‘Momunity’ på Mofibos platform Storytel.
Selv siger de:
“Vi er så heldige, at vi pga. sparringen fra Charlotte turde taget et større spring og satse på et stort samarbejde. Vi er blevet signet hos Mofibo, som originalt indhold, uden at gå på kompromis med Momunity brandet og fællesskabet.
Momunity podcasten er et hjertebarn for os. Vi ønsker at samle mødrenes stemmer, så vi kan få vores historier, erfaringer og forskellige holdninger ud til dem, der vil lytte, og som måske kan genkende sig selv i os, eller lære noget nyt.
Charlotte har givet en uvurderlig sparring om værd. Vi har længe vidst, at vi ville lave en podcast, men det vi har haft aller sværest ved, er at finde ud af vores værd. Altså – er det overhovedet muligt at lave det, man elsker, og alligevel få dækket timerne ind økonomisk? Kan vi kræve penge for samarbejderne? Og hvad er et brand egentlig værd i den sammenhæng?
Vi kan anbefale Charlottes kyndige vejledning til alle, der drømmer om at gå podcastvejen for sin forretning.”
Her underskriver Sine kontrakten
Jeg glæder mig meget til at lytte med og til at følge Momunity. Det bliver også interessant at følge, hvad podcasten kommer til at gøre for deres forretning.
Masterclass og tjen penge på din podcast
Vil du også gerne knække den økonomiske kode for al den tid, du bruger på at producere godt indhold og redigere?
Til april 2020 lancerer jeg en 4 ugers online Masterclass til dig, der allerede har en podcast eller har gennemført Skab din podcast.
Det bliver et fire ugers onlineforløb med personlig sparring til, hvordan netop din podcast kan vokse lyttermæssigt, og hvordan du kan begynde at tjene penge på din podcast.
Hold øje med mit nyhedsbrev, hvis du er interesseret.
Kh. Charlotte