Gør din podcast synlig på Instagram
Som podcaster gør du dig umage med at sende godt indhold ud i verden.
Du bruger tid på at redigere og finpudse, men det er ikke nok at trykke på udgiv.
Det kan være en udfordring at trænge igennem mængden og gøre potentielle lyttere opmærksom på netop din podcast.
Din podcast har brug for at blive set af potentielle lyttere.
Instagram kan være et værktøj, du kan bruge.
Du kan få inspiration til at bruge Instagram som podcaster her.
Instagram Instagram er et socialt medie og en foto- og videodelingstjeneste. Du kan logge på Instagram på din computer, men når du skal lægge indhold på, skal det være over Instagram app på din mobil. Instagram blev lanceret i 2010 og er i dag ejet af Facebook. Mange influencerere koncentrerer sig i dag om Instagram, hvor kvinder som journalist Sofie Linde henter en hel løn ind gennem at anbefale produkter, hun kan stå inde for. https://www.instagram.com/
Opret en businessprofil
Det kan være en god ide at skifte fra personlig konto til businessprofil.
På den måde får du blandt andet adgang til statistik og mulighed for at annoncere.
Navn på Instagram?
Du kan vælge at kalde din profil din podcasts navn, men det kan også være en ide, at bruge dit eget navn, hvis du har flere ting, du vil gøre opmærksom på.
Her afhænger det lidt af, hvor mange af dine lyttere er på Instagram og dit brand.
Har du en meget faglig podcast, og er du fx psykolog og vil ikke blande dit personlige liv ind i din podcast profil, så kan du sagtens holde det særskilt.
Men det er værd at overveje, om du vil kalde din profil dit podcastnavn eller have en mere personlig vinkel.
Podcastens titel?
De unge podcastere bag “Fries before Guys” har en meget stærk personlig podcast, der ligger øverst på hitlisterne.
Deres profil hedder:
friesb4guyspodcast – og de har 29 tusinde følgere.
Så for dem fungerer det alletiders med deres podcasts navn.
Podcasten er et brand i sig selv, og de kan tjene penge på deres profil på Instagram.
Dit eget navn?
Men hvis du er mere som jeg, årgang 1977 og ikke den store Insta-haj, så er det ikke sikkert, at din podcast skal stå alene som profil.
Jeg startede med at have flere profiler – den med mit navn og dem med min forretning (Bare skriv og Din podcast).
For mig var det mit navn, Charlotte Heje Haase, der var mit stærkeste brand, så det er der, jeg lægger nye episoder ud.
(Ikke at det er prangende, har cirka 1500 følgere – men de andre profiler havde omkring 300).
Klinisk sexolog Maj Wismann, der har podcasten “Sammen med Maj Wismann”, bruger også sit eget navn.
Så det er hende, man husker og søger.
Del din podcast fra Spotify i stories
Hvis din podcast ligger på fx Spotify eller SoundCloud, har du muligheden for at dele podcasten direkte fra lydapp’en over i Instagram stories.
Så kan dine følgere nemt bare følge linket og begynde at lytte.
- Du går ind på Spotify, og så finder du din podcast (tryk altid lige følg).
2. Her finder du den episode, du vil dele, så klikker du på den.
3. Herfra trykker du på dele-symbolet i Spotify. Det ligner en pil opad i en boks.
4. Så trykker du på Instagram symbolet.
5. Herfra kan du dele denne episode i stories.
Og evt skrive lidt tekst, tagge og lave hashtags.
Nogle gange kan det være en god ide at lave en pil, der peger op mod Spotify symbolet, så følgerne ved, at de kan trykke og lytte til episoden direkte på Spotify.
Fortæl om dine podcast episoder
Når du visl fortælle om dine episoder, så er det godt at tænke lidt anderledes visuelt.
Eline Alsløw Anthis har podcasten “Gadgetgirl”, der handler om et liv med diabetes.
Hendes brug af Instagram er værd at følge.
Eline fortæller:
“Jeg synes, at instagram er et godt medie til at skabe en fællesskabsfølelse og åbenhed med mine lyttere – og på samme tid lokke nye til ved fx at bruge hashtags, som andre følger.
For mit vedkommende kan det være “diabetes” “insulinpumpe” og navne på diabetesprodukter.
Det skal være sjovt for lytterne at følge med på Instagram – her kan de jo få sat billeder på alt det, jeg taler om i podcasten!”
Tag din podcast
Sørg for altid at tagge og tagge bevidst.
Hvis du har flere profiler både professionelle og private så huske at tagge dem, så du nemt og hurtige kan re-post på dine forskellige profiler.
Du kan også tagge dine gæster, hvis du har medvirkende i din podcast eller hvis din podcast taler om foreningerne, medier, bevægelse m.m., er det også en mulighed at tagge disse.
Screenshots
Hvis du gerne vil have noget hurtigt og billigt visuelt indhold på din Instagram, kan du nemt vise din podcast frem ved at screenshotte billeder af de forskellige episoder fra din lyd-app.
Det kan være teksten som beskriver hvad afsnittet handler om, dit logo eller billeder fra dine medvirkende (med deres samtykke selvfølgelig).
Hvis det er delinger med tekst, så er stories nogle gange bedre end opslag, der bliver hængende.
Der er også en masse gode og gratis billeder at finde på fx Pinterest eller Unsplash.
Brug hashtags
Koden til hashtagget er at bruge det med omhu.
Lad hver med at skyde med spredehagl og tagge løse.
Brug noget tid på at undersøge hvilke hashtags, der bliver brugt på Instagram i din branche og/eller indenfor det emne du podcaster om, og vælge en håndfuld som giver mening for dig.
Hashtag virker også på story, og her har du endda muligheden for at gøre dem så små eller ændre farven, så dine følgere ikke engang vil lægge mærke til dine tags, hvilket kan gøre dit indhold mere personligt og mindre forretningsorienteret.
Til nyt fra “Podcaster – Del din stemme”, kan jeg fx bruge:
Vælg Hashtags I denne episode af Social Selling Radio kan du høre mere om at bruge hashtags på LinkedIn som inspiration. Lyt her.
Lav en hashtag kampagne
Hvis du har et bestemt budskab i din podcast, kan du overveje at lave en kampagne med et hashtag, du sætter igang.
Det kan give eksponering, debat og synlighed.
Her skal du tænke over, hvilke samtaler, du gerne vil starte, og du kan med fordel tage fat i spændende mennesker, du gerne vil have, der medvirker.
Et godt eksempel er Souha Al-Mersal med podcasten “Skamløs”.
Hun startede Instagram kampagnen med hashtagget: #deldinskam med Nilgün Erdem, og den kom i diverse medier såsom Politiken og DR.
Her er Souha Al-Mersals Instagram profil.
Gør det nemt at følge din podcast
Sørg for at din podcast altid er let at finde for dine følgere.
Du kan nemt guide dem videre fra Instagram til forskellige lyd-apps ved at have et direkte link i din profilbio.
Ved at trykke ”rediger profil” på Instagram kan du nemt tilføje et link videre til din podcast.
Hvis du udgiver mange episoder eller forskelligt materiale, er det også muligt at bruge tjenester som Linktree og Later.
Det gør det endnu nemmere for dine følgere at finde et bestemt afsnit eller stykke indhold.
Vær aktiv på Instagram
Hvis du er klar på at gå all in på at bruge Instagram til at skabe larm og interesse for din podcast, er det en god idé at sørge for, at din profil er aktiv flere dage om ugen og har forskellige former for indhold.
Gør brug af alt som er præsenteret ovenfor, men sørg også for at skabe mere værdiskabende indhold for din følgere.
Du kan også lave nogle stories hvor du måske dropper forskellige hints omkring, hvad der kommer til at ske i dit næste podcast afsnit.
Måske har du en særlig gæst med, måske et nyt lifehack, eller en stor afsløring.
Skab en gætteleg med dine følgere og gør dem nysgerrig på, hvad det dog kan være, du har oppe i ærmet.
Behind the scenes fotos
Skab visuelt indhold som bare et lidt ekstra end screenshots.
Tag dine følgere med behind the scenes, og del billeder af dit studie eller dine gæster.
Det giver en følelse af at opleve, hvad der sker bag mikrofonen.
Det er en måde at skabe tilknytning på.
Og du kan selv vælge, om det skal være sjovt, hyggeligt eller mere business-agtigt.
Selv elsker jeg billeder af folk, der forsøger at lave hjemmestudier og sidder i huler og optager.
Det fanger virkelig min opmærksomhed og smil.
Audiogram: Lydbid med undertekster
Giv en smag på hvad dine følgere kan forvente af din podcast.
Har du et udsnit, du synes er særligt godt eller sigende, for hvad din podcast er, så er der flere måder, hvorpå du kan dele det på Instagram.
Med programmer som Headliner eller Wavve kan du vælger en skabelon som passer til dig og din podcast.
Så uploader du et billede og den lydbid, du gerne vil bruge og så klarer programmet resten for dig.
Derefter kan du nemt downloade videoen og dele den på Instagram.
Vil du hellere selv sidde og kreere dit visuelle indhold kan du bruge programmer som Canva, der er gratis og har et ton af visuelle og grafiske muligheder.
Indlæg om Samtaler fra et ægteskab.
Brug citater fra din podcast
Citater er også altid gode til at slå en pointe an eller fange dine følgeres og andres opmærksomhed. Find et kort og præcis citat du kan trække ud fra din podcast.
Det kan være et godt råd, en sjov pointe eller en beskrivelse af en følelse alt afhængigt af, hvad din podcast handler om.
Se om du kan holde dig til 1-2 sætninger, så du kan få skriften stor og skabe blikfang.
Sæt det op i Canva. Få appen på din mobil, så det er let at gå til.
Spørg dine følgere
Inddrag din følgere og få dem til at føle sig som en del af podcasten.
Du kan oprettet en spørgerunde eller quiz i Instagram stories og bede om deres holdning, inputs eller spørgsmål.
Du kan også skabe et hashtag sammen med dine følgere, og opfordre til sammen at dele billeder under det.
Engagement betyder mere synlighed, tilknytning og inspiration.
Brug Reels
Livestream dine episoder
Hvis du fjerninterviewer eller laver soloer, så kan det være en ide at lave nogle afsnit live som video.
Bagefter bruger du lyden som podcast.
På den måde skubber Instagram indholdet frem i algoritmerne og har også en mulighed for at interagere med dine følgere.
Et godt eksempel er Maj Wismann, der som sagt har podcasten “Sammen med Maj Wismann”.
Hun streamer alle sine episoder live på Instagram.
Podcast Masterclass Vil du have hjælp til at få din podcast til at vokse? Se Podcast Masterclass